Bli ekonomiskt oberoende med långa utgifter

Det första man tänker på när man säger att manvill bli ekonomisk oberoende är inkomster, höga löner. Det man inte tänker på är att man även skyhöga löner kan leva ekonomiskt oberoende. Egentligen är de simpel matematik, för att spara så mycket pengar som möjligt gäller det att ha så låga utgifter som möjligt. Clara skrev om detta igår i ett inlägg som jag tycker att ni borde läsa.  För samma arvode för en krönika kan en kollega till Clara betala en fjärdedel av hyran medan Cara själv betalar av hyran för ett kvartal för samma summa. Cash is king. Men dra mig baklänges om inte så-lite-utgifter-som-möjligt är ännu mer kungligt.

Det är svårt att avstå från vissa materiella ting, ibland behöver man köpa nya skor. Men om sanningen ska fram, mår man bäst av att ha en sko-garderob eller ett konto vars innehåll gör att du kan säga upp dig på jobbet om du inte trivs, vars innehåll gör att du klarar dig om du blir sjuk eller ensamstående med ett barn eller två? För mig är de självklart och det tror jag att det hade varit för många fler om inte media och i praktiken hela samhället hade styrt in oss på fel bana. Alla bloggar vi läser, alla annonser i tidningar och på nätet och alla modemagasin och inredningsblaskor, utstrålar de köpt-ett-par-vinterskor-och-använde-dem-tills-de-går-sönder eller köp-ett-par-skor-per-outfit? Det är äckligt. På riktigt så tycker jag det även om jag absolut inte sliter ut ett par skor innan jag köper nya, men man är ju inte sämre än att man kan göra någonting åt det eller hur? Självklart menar jag inte bara skor, det är bara ett exempel på en materiell vara.

Hoppas det är fler än jag som får sig en tankeställare kring ämnet.

Läs gärna hela inlägget HÄR

3 reaktioner på ”Bli ekonomiskt oberoende med långa utgifter

  1. Det är helt rätt! Vi lever så billigt vi kan så kan vi jobba så lite som möjligt för att få mer tid med varandra och barnen! När jag köper doc Martenskängor brukar jag kunna ha dem i 10 – 15 år om jag vårdar dem, det tycker jag är coolt!

  2. Vet inte heller vad jag tycker om att ha de som husdjur. Känns inte som de får ut så mycket av de heller eftersom den sover hela dagen och bara är vaken på natten..

    Så sant, alltid någon utgift man kan försöka dra ner på..

Kommentera

