En glimt Ystad

Kan man bli kär i en stad? Om så är fallet så är jag kär i Ystad. Jag är så glad att jag flyttade hit! Det var under min gymnasietid som flyttlasset gick från Österlen till Ystad, ingen lång väg förvisso eftersom flyttlasset några innan dess hade gått från Värmland till Österlen, men denna gång skulle jag flytta hemifrån och skaffa mig eget. Den första lyan var bara ett rum i en korridor men det var nog bästa första boendet man kan tänka sig, billigt och ungdomligt (läs massa fest med de andra tjejerna som bodde i korridoren). Därefter blev det en egen liten etta och sedan en större etta med en gudomlig balkong ner mot havet med en oslagbar havsutsikt. Jag trivdes bra men på grund av diverse incidenter ville jag flytta där ifrån och det var då jag flyttade ihop med mitt ex. Nu när vi valt att gå skilda vägar förbereder jag flyttlasset till en ny lya på strax över 70kvm med en fin liten balkong där jag tror vi kommer trivas ihop min katt och jag (och fisken, varför glömmer jag alltid fisken?). Jag stannar såklart i Ystad och har inga planer på att flytta härifrån, här finns allt jag behöver och det är en lagom stor stad. Vill jag ha mer puls sätter jag mig på tåget till Malmö eller fortsätter över bron så är jag i Köpenhamn på dryg en timme. Fantastiskt. Och om ni inte redan har märkt det så finns det makalöst fina hus som jag dagligen passerar och som jag försöker dela med mig av till er. Jag kan då inte få nog av pittoreska gatuhus med stockrosor utanför dörren och små ljugarbänkar vid husknutarna. En dag ska jag bo sådär och ha den ljuvligaste innergården man kan tänka sig, men fram till dess kommer vi som sagt trivas bra i vår trea med balkong (men ack vad jag suktar efter en egen grästäppa…)

20120913-154002.jpg

20120913-154015.jpg

20120913-154027.jpg

2 reaktioner på ”En glimt Ystad

Kommentera

