Kanske ska du göra så här för att få jobb

Skriv ett bra Cv, en liten lista av mina erfarenheter och tips på vägen till ett fantastiskt cv.

– Sätt rubrikerna! Enligt mig ska ett CV vara lättorienterat, man ska lätt hitta den informationen man söker och få en tydlig bild av dina erfarenheter. Rätt ha rubriker är viktigt men var noga med att inte ha för många, för då blir det en tvärt om effekt, svårnavigerat. Mina rubriker är få men ack så nödvändiga; Utbildning, arbetslivserfarenheter, referenser och övrigt.

– Börja med att stylta upp vad du vill ha med under varje rubrik, bara enstaka ord: skola, kurser, stipendium och körkort för att ge exempel. Ibland kan man behöva sortera har man som undertecknad hittat på en hel del och jobbat mycket så behöver man inte ta med allt utan det räcker med det färskaste eller det mest relevanta. Däremot om man inte jobbat så mycket eller gått i skolan länge så är det viktigt att fylla ut med det lilla man har.

– Sök på nätet, be att få läsa din kompis cv och leta inspiration. Även om jag föredrar ett stilrent och kanske uppstyltat Cv så behöver du inte göra det, att vara unik är också bra men glöm inte bort att det fortfarande ska vara lättorienterat, det är A och O.

– Det går inte att skriva ett CV på en dag, det tar tid! Gör en mall och fyll på, imorgon kommer du på att du glömt att skriva in eventet du hjälpte skolan med eller en så simpel sak som kontaktuppgifter…Låt det ”ligga till sig” ett par dagar innan du skickar ut det.

– Referenser är bra men jag skickar ALDRIG med mina referenser om det inte står i annonsen att arbetsgivaren vill ha det, jag skriver istället att ”referenser fås på begäran”. I mina ögon anser jag att om jag är tillräckligt intressant så plockar de med mig och under det personliga mötet uppger jag mina referenser. OBS! Glöm inte att informera dina referenser att du angivit dem i ditt CV, det är INTE bra om en arbetsgivare ringer upp dina gamla chef och hen antingen glömt bort vem du är eller låter överraskad och på så vis inte vet vad de ska säga.

– Förutom referenser kan man även skicka med personliga utlåtanden, arbetsgivarintyg. Jag ger bara ut mina om jag lämnar över ett CV personligen och jag vet att det är rätt person som tar emot dem (den person som sköter ”uttagningen”), annars har jag alltid med dem under det personliga mötet (dessutom visar jag upp de olika stipendium jag fått eller utmärkelser från skolan).

– Under rubriken övrig kan man ta med innehav av körkort, speciella utmärkelser eller andra saker som du vill få med som inte platsar under de andra rubrikerna. Personligen försöker jag alltid få med att jag är en hästmänniska eftersom det är vetenskapligt bevisat att hästmänniskor har bättre ledaregenskaper.

VIKTIGAST AV ALLT…
…stavfel, onödiga stavfel kan reta gallfeber på folk och arbetsgivare och innebära att du hamnar i nej högen (jag stavar som en kråka och därför är det extra viktigt)
… undvik hål i ditt cv (exempel om det är helt tomt i ditt cv under en viss period, inte bra!)
… glöm inte en bild, en bild säger mer än tusen ord och ditt cv blir mer personligt faktiskt.
… be någon annan läsa ditt cv och be dem om kritik, allt kan bli bättre!
…ljug inte. Du kommer ångra dig bittert när du ska översätta ett japanskt brev eller lära din chef photoshop.
… be ALLTID ALLTID ALLTID om arbetsgivarintyg, personligt brev eller vad vi nu ska kalla det, ett brev där din chef skriver vad du haft för arbetsuppgifter och hur duktig du har varit. GLÖM INTE DET (även om det ”bara” var ett tillfälligt jobb, ett projekt eller inhopp).

Vill ni även ha mina bästa tips för att skriva ett oemotståndligt bra personligt brev?

20120917-154110.jpg

En reaktion på ”Kanske ska du göra så här för att få jobb

Kommentera

