Vinterns hetaste trend

Nu har världen en överkonsumtion av jordens resurser på 20 procent. Vi lever inte längre på räntan av vad jorden ger utan på kapitalet. Det kan vi naturligtvis inte göra. Den trenden måste brytas, säger Lennart Nyman, naturvårdsdirektör på svenska WWF. Läs hela rtikeln HÄR

 

Vi lever alltså över våra resurser och jag tycker det är hemskt. Det är hemsk att vi varje år konsumerar för miljontalskronor rent i onödan, vi behöver inte köpa nya tröjor om vi har garderoben full av dem, vi behöver inte nya skor förens vi slitit ut dem och vi behöver inte tiotals byxor i vår ägo. Stop. Nu får det vara nog. Jag tänker ge mina tips för att denna överkonsumtion ska minska.

 

 

 

Nu är snart vintern här och hundratals, om inte tusentals bloggerskor och bloggare kommer tipsa om vart du köper den trendigaste jackan eller de senaste skorna. Gör inte det, behåll det du har från förra året! Är jackan sönder eller har du inga vinterskor köp då någonting av god kvalite som du kan ha flera säsonger. Eller du, byt med en komipis eller köp en begangad jacka så bidrar du till en bättre miljö.  Men det BÄSTA tipset jag vill dela med mig av är att handla på rean, håll ut med din gamla jacka och köp en ny till minst halva priset när vinterkläderna reas ut och sluta nu med denna överkonsumtion, snälla.

3 reaktioner på ”Vinterns hetaste trend

  1. Jag köper nog dock för mycket, men alltid köpt fel jackor och skor så de ej håller mer än en säsong. Så förra vintern köpte jag dyra plagg för plånkan, men de kommer hålla i många år känns det som

  2. Jag kommer att ha samma jacka och samma skor som jag hade förra året. Min sambo också. Min son måste däremot få nytt, för han har vuxit ur allt av vinterkläder. Det kommer nog bli nya vinterkläder en del år framöver. Har försökt att köpa begagnat, men det håller inte värmen. 😦

Kommentera

