storleksguiden

Har du storlek S när du köper toppar? Eller har du storlek 42 när du köper byxor? Kanske funkar 85B bra på dig. Herregud vilken djungel det är där ute och inte ett märke ser ut att gå efter samma storleksguide. Jag kan gå in i en butik i tron om att jag har storlek 32 i jeans, när jag går därifrån har jag ett par 29 i kassen och det kan vara tvärt om också, jag provar storlek M i en topp men inser att två storlekar upp passar bättre. Men då tar det i, när man behöver gå upp i storlekar. Jag minns när jag var tonåring, då ljög jag ofta om min storlek och klippte ALLTID bort lapparna som kunde avslöja vilken storlek jag egentligen hade, det var skam att inte ha S på lappen i nacken. Men nu har jag sedan länge slutat bry mig och om någon skulle ha en åsikt om vilken storlek jag har så är det nog mest synd om den människan som lägger energi på sådana ofantligt fåniga saker. Och som sagt, det är vansinnigt vad storleksguiderna skiljer sig. Idag när jag var och provade lite Missoniplagg på Lindex höll jag på att ramla baklänges, i ett par byxor fick jag prova storlek 44 för att överhuvudtaget kunna knäppa knappen. Har jag gått upp i vikt? Nej. Jag provade ett annat par byxor i samma storlek och höll på att drunkna, ytterst märkligt och jag vet att mitt tonårs-jag hade sprätt upp lappen och eldat upp den för att undvika att någon kunde se storleken på mina byxor men idag bär jag dem med glädje. Jag lever inte längre efter de sjuka skönhetsideal som media säger att vi måste göra, jag är nöjd och hoppas flera kvinnor släpper taget om tvångstankar eller fixering vid storlekar och bara njuter. Precis som jag.

20120925-140614.jpg

20120925-140638.jpg

20120925-140652.jpg

6 reaktioner på ”storleksguiden

  1. Storlekarna skiljer otroligt mycket har jag också noterat. Vissa butikers plagg är helt klart smalare än andra. Ganska så konstigt att det skiljer så mycket… Själv bryr jag mig inte längre men som tonåring var det väldigt känsligt!

  2. Jag håller med, det är ingen ordning på storlekarna. Jag har oxå slutat att bry mig, målet är ju att hitta kläder som passar, sen spelar ju storleken ingen roll.
    Kul att du kikade in på min blogg 🙂 Skulle vara kul att veta hur du hittade dit.
    Ha det gott!

  3. Kloka ord. I min garderob brottas stl mellan S-XL allt beroende på vilken form, modell eller helt enkelt hur jag vill att saker ska sitta. Tycker inte om provrum dock, fast det har mest att göra med att när jag väl är hemma i en trygg miljö känner jag mig alltid som snyggast, kan prova med annat till och känna efter utan att stressa 😀

Kommentera

