Konsten att handskas med pengar

Detta med hushållsekonomi är svårt. Det är väldigt mycket utgifter för mig just nu eftersom jag får köpa så mycket nytt till nya hemmet. När jag flyttade in hos mannen så slängde och sålde jag av väldigt mycket eftersom vi annars skulle ha två uppsättningar av bland annat soffor och onödiga husgeråd. Men nu har jag flyttat därifrån och måste införskaffa allt detta igen, lite som att flytta hemifrån på nytt. Men ni ska veta att jag har fyndat väldigt mycket på både blocket och loppisgrupper på ansiktsboken, det har varit en guldgruva för mig då jag undviker att köpa nytt som i sprillans nytt från butiken. En sak som jag dock ångrar är att jag inte satte någon budget för detta, just nu känns det som det bara rusat iväg utan att jag har någon vidare koll på vad jag använt pengarna till. Därför tänkte jag visa er en ytterst enkelt budget som jag kommer ha nytta av och som ni även kan kopiera och använda själva inför denna månadens kassaflöde eller som jag, när man ska handla inför något speciellt (fest, middag, flytt, göra om ett rum osv)

Textilier 500Kr (Täcke, kuddar, filtar, prydnadskuddar, mattor)
Husgeråd 600Kr (Köksknivar, bestick)
Möbler 4000Kr (Soffor, soffbord, bokhyllor, fåtölj)
Maskiner 1000Kr (Kaffekokare, damsugare)
Blommor och blad 200Kr
Städ 300Kr (Golvmopp, skurhink)
Verktyg 200Kr (Skruv, plugg)

SUMMA 6.800Kr

Som kommentar kan jag säga att jag inte är upp i dessa summor än och troligtvis kommer jag faktiskt mycket billigare undan då jag så sent som i helgen köpte mig ett dussin bestick för två tior och införskaffat två soffor med nya överdrag för en totalsumma på 1.800Kr.
Brukar ni sätta en budget eller hur gör ni när ni handlar eller som jag, när ni ska flytta?

20121003-141532.jpg

Kommentera

