Karriärsval

Det är svårt att välja karriär, det är en stor gåta att lista ut vad man egentligen vill bli här i livet. När jag valde till gymnasiet så blev var det egentligen en ren slump att jag valde den skolan och det programmet jag gjorde. Det var såhär att jag var helt inne på att gå Naturvetenskapliga linjen eftersom jag ville läsa matte, massa matte och absolut upp till matte E (steg 5) men på den tiden var det såhär att om det program som jag ville läsa fanns i min kommun kunde jag ej välja det någon annan stans. Jag VÄGRADE fortsätta läsa i den kommun som jag bodde i (Simrishamn), hellre dog jag. Så jag tänkte att jag kunde läsa Natur med inriktning hästhållning på Bollerups lantbruksskola, jag var där hälsade på och gick på informationsträffar men det blev ett nej från min sida, inget för mig. Då var det så att jag fick upp ögonen för en friskola i Ystad, John Bauer, jag gick dit på en informationskväll och kom därifrån tre år senare med en lång meritlista där jag bland annat vann årets JB företag 2007. Entreprenörslinjen som jag gick var mitt hittills bästa val i livet, jag ångrar det inte en sekund. När man sedan skulle välja utbildning efter gymnasiet så började jag först med att läsa juridik och sedan hoppade jag på en utbildning som gav mig stora meriter i fastighetsbranschen. Det gick fort efter studenten, jag andades aldrig utan tog studenten i juni och började plugga igen i augusti och nu flera år senare har jag förvisso jobbat massor men också pluggat massor. Jag anser att man aldrig kan plugga för mycket, utbildning är nog det enda som ingen kan ta ifrån dig och är därför en guldgruva för dig. Men man måste göra det för sin egen skull och inte för någon annans, du kan inte läsa någonting som någon annan valt och du kan inte läsa någonting som du inte är intresserad av – det är dömt att misslyckas i båda fallen. Vet man inte vad man vill så är det bättre att vänta och göra någonting annat, kanske vet du fortfarande inte vad du vill men du vet säkert en massa saker som du inte vill (inte jobba på Ica igen, inte jobba i Kiosk, inte jobba med barn osv) – alla erfarenheter är bra erfarenheter på något vis. Jag har lärt mig att jag måste andas, det har jag helt glömt bort de senaste åren och det har gett mig många ärr.
Det är svårt att välja karriär och kanske behöver man aldrig välja utan bara ta reda på vart man ska börja. Det är precis det jag har gjort, jag har börjat och vet att jag aldrig kommer jobba med samma sak och i samma bransch hela livet. Nya dörrar kommer öppnas på vägen och det är just där jag står nu, i en ny dörröppning och det ska bli fantastiskt att påbörja någonting nytt. En ny karriär.

20121004-153037.jpg

En reaktion på ”Karriärsval

  1. Ja, inte är det lätt att välja. Jag trodde inte att jag skulle bli lärare när jag gick gymnasiet, men nu är jag det. Sen om jag alltid kommer att vara det, det vet jag inte. Jag är inte så mkt för att göra karriär direkt, jag vill trivas med det jag gör, det kommer liksom först. Men jag håller med dig, det är otroligt roligt att läsa och lära sig nya saker.

Kommentera

