Konsten att hålla skor vid liv

Under en period i mitt liv samlade jag på skor och hade säkert fler par skor än vad en man köper kalsonger under en livtid men detta spektakel har jag slutat med sedan länge. För det första så köpte jag inte skor för att jag behövde dem utan för att jag inte hade ett par i just den nyansen eller för att de var billiga så ni kan ju tänka er vilka makalösa summor som gick till detta. Och eftersom jag egentligen bara ville ha många skor så tummade jag ofta på kvalitén, sulan sprack, sömmar gick upp och de slets fortare än jag räknade till tio.

Numera köper jag skor när jag behöver och aldrig annars och skor av bra kvalité, annars får det vara (eftersom jag vill att de ska hålla länge och i flera år). Jag tänkte dela med mig av lite tips för att förlänga livlängden på era läderskor, för tar man hand om den så kan man räkna med ett par trogna vänner i flera år (nästan så man tröttnar på dem)

– Du tar bäst hand om dina skor via regelbunden skoputsning. Håll dem rena och putsade.

– Ta för vana att så fort du kommer hem borsta av eller torka bort smuts så att de blir rena. Är de riktigt smutsiga så kan du tvätta dem med en lädertvål men försiktigt så att de inte blir för blöta. En fuktig trasa räcker långt i de flesta fall och ta en gammal så når du in i alla veck och skarvar.

– Köp en bra skokräm med rätt nyans för din lädersko. Stryk eller smeta ut ett tunt och jämnt lager av skokrämen, pausa några minuter och låt det torka in. Borsta sedan skon med en skoborste eller en trasa. För att få den där extra glansen använd en nylonduk eller en gammal nylonstrumpa (husmorsknep!).

20121015-110823.jpg

20121015-110830.jpg

Kommentera

