Tornväktaren i Ystad

 

 

 

 

DSC_0003

Längst ner i en loppislåda hittade jag detta fina konstverk. Regler får Tornväktaren. Det är nämligen som så att vi har en egen tornväktare här i Ystad, går man in på kommunens hemsida står det såhär om honom (ja, tråkigt nog har det alltid varit en man, i generationer):

 

”Varje natt året runt ljuder en utdragen, dov signal över Ystads centrum. En tonstöt för varje kvart i varje väderstreck! Det är Tornväktaren i S:ta Maria kyrkas torn som förkunnar att allt är lugnt i staden enligt en flera hundra år gammal tradition.

Riktigt hur länge Tornväktaren i Ystad haft den här uppgiften vet man inte. Med säkerhet kan den dateras till 1700-talet då kyrktornet fick sitt nuvarande utseende. Tornväktarens funktion var förr att varna ystadborna om det kom ovälkommet besök land- eller sjövägen eller om det började brinna.

Idag är Tornväktaren stadens symbol och vakar fortfarande över staden. Istället för att blåsa sin varningssignal om något händer, ringer han räddningstjänst eller polis.”

 

3 reaktioner på ”Tornväktaren i Ystad

  1. hoppsam, en tornväktare är det inte alla som har!
    jag har PS6, jag redigerar i regel bara i camera raw, retucherar lite i PS.
    jag har inte sett Kent live nån gång, men lyssnar inte på dom… så jag har inte haft något sug! 🙂 men de har ju gjort en bra låt… kan jag ju medge. (utan dina andetag)

  2. Hej! 🙂
    Ja, katterna är systrar och mycket lika. Fast den ena är nog dubbelt så tung…minst..haha. 😉
    Så mysigt med katter tycker jag. Du har ju också så härliga kattbilder.. hihi..
    Kram Madeleine

Kommentera

