Hendebatten – Blondinbellas fall

Jag känner att jag skulle vilja ta upp den under senare tid omdebatterade historian om hur Blondinbella tycker det är jobbigt att man inte klär barn i rosa eller blått – hur ska man annars kunna gratulera de blivande föräldrarna? undrar moderaten Isabella Löwengrip.
Jag tycker detta är ett hemskt bra tillfälle att ta till det nya ordet ”hen”. Grattis till hen! Om det nu inte skulle räcka att endast säga grattis till bebisen/ungen/barnet/tillökningen/nya familjemedlemmen och så vidare. Vad tror Blondinbella skulle hända om hon tog ordet hen i munnen och varför ska hon tvunget” köna” över huvudtaget? Jag är lite inne på samma spår som HanaPee (se länk nedan)

Även om jag kan förstå var Bellas värderingar och världsuppfattning grundar sig i, så har även hon ett ansvar – kanske speciellt i egenskap av en slags opinionsbildare. Det är så otroligt synd att hon inte vill släppa sin stolthet och föraktet hon känner mot vänsterfalangen. För det är så himla viktigt att inse att de här decennierna av forskning inom ”genustjafset” inte är något hitte-på av ”hornsgatanvänstern”. Det är inget hitte-på när det handlar om att alla människor oavsett vad är värda ett liv i rättvisa. ”Genustjafset” handlar om att våga ge alla människor ett liv med samma förutsättningar och möjligheter.

Jag förstår inte alls hur någon som Blondinbella som är en stor förebild för många kan vara så trångsynt och tycka att klä barn i regnbågens färger -oavsett kön- är som att klä barnet som påskkärringar året om. Som många av hennes bloggläsare (undertecknad inkluderat) så sjönk hon avsevärt i mina ögon efter detta. Och jag tycker synd om hennes eventuella blivande barn, för blir det en pojke kommer han minsann inte få ha rosa på sig för då kan inte hennes vänner säga ”Grattis till pojken” och han kommer troligen endast få besöka vissa delar av Stockholm för annars kanske han får för sig att kalla lillasyster för hen…

Läs vad HanaPee svarar, vad Lady Dahmer tycker och vad Aftonbladet skrivit.
Blondinbellas svar.

 

Nå. vad tycker ni om detta?

 

blondinbella
Bild är lånad från Blondinbellas blogg

5 reaktioner på ”Hendebatten – Blondinbellas fall

  1. Jag har lite undvikit att läsa om det när jag såg att det dök upp här och var för dessvärre tycker jag att debatten ofta (inte alltid) blir på sandlådenivå – som det lätt blir när man skriver en egen text på internet och så svarar någon annan någon annanstans. Men det är en annan fråga. Tillbaka till hen och blondinbella.

    Jag är av åsikten att hen och genustänk är absolut superviktigt, men jag tycker också att vissa personer tar det lite för långt. Eller såhär, vinklar det fel och lägger fel värderingar i det. Framförallt vinklar det till en feministisk fråga när det för mig handlar om att inte sätta ett barn (eller en vuxen för den delen) i ett fack bara för att, och detta gäller både pojkar och flickor. Men jag tror också att man kan göra rätt utan att fokusera på kläder och andra detaljer. Är man medveten om genus och dess inverkan kan man undvika flick- och pojkfack ändå, utan att försöka göra barnet könlöst genom saker som kläder och leksaker. Faktum är ju att det finns vissa skillnader mellan könen och dessa ska vi ju inte försöka sudda ut (vilket de flesta inte heller förespråkar, men som det kan verka som i debatten ibland). Så vad vill jag så ha sagt? Ja, nu börjar jag bli lite trött så jag vet inte riktigt. Men det som Blondinbella skriver tycker jag är helt fel (framför allt för att det kanske finns föräldrar som helt enkelt får en flicka men inte tycker om rosa, herregud – man får klä sitt bar som man vill) och för att hon på något sätt ger uttryck för att det är något fel att ha en tanke om detta och även drar in något så lågt som politisk ideologi i det hela (det hon ger uttryck för skulle jag vilja hävda är okunskap mer än politisk filosofi). Men jag kan på ett visst sätt tänka mig att hennes reaktion är ett uttryck för den frustration som kan komma av att det på något sätt är lite ”fult” att klä sina barn i rosa eller blått – fast man kanske på riktigt tycker om det – och att man som förälder så lätt kan anklagas för att vara ignorant om det viktiga som är genus bara för att man inte radikalt försöker ställa sig tvärtemot det som varit på sätt som syns – kläder till exempel. Jag vet inte om min mening gick fram här riktigt, men jag har tankar där inne någonstans.

    För att inte ta fram diskussionen som, dessvärre, ofta dyker upp om att det är ”värre” att göra tjejer tjejiga än killar killiga. Men det är en annan sak och inget jag har sett i den här debatten (utan att ha läst något annat än Blondinbellas inlägg nu) tack och lov. För då blir jag arg på riktigt, som att det vore värre att vara tjej än kille. Pyttsan säger jag bara till det 🙂

    Om du tog dig igenom detta säger jag bara grattis och önskar dig en trevlig vecka!

  2. Jag läser inte Blondinbellas blogg. Har läst inlägg tillochfrån under åren hon haft blogg mest för att se vad det är många talar om.
    Men Lady Dahmer följer jag och såg nu i helgen hur den här debatten verkligen tog fart och läste Bellas inlägg om det hela.

    Tycker verkligen att hon tänker fel. Med hen och när hon gick ut med att tatueringar på kvinnor var för whitetrash för hon var med ”klassisk”.
    Att hennes vänninor fått barn och att hon inte kan gratulera till den ”söta lilla tjejen” eller den ”tuffa pojken” är ju bara så fel. Som du skriver, varför inte bara gratulera till den nya familjemedlemen oavsett kön. Eller kanske fråga istället att allt gick bra under förlossningen och att det lilla barnet är friskt och starkt? Den första frågan verkar alltid vara om det är en pojke eller flicka. Inte om barnet mår bra.
    Och att barnet mår bra är viktigare än könet, för det är ju antingen det ena eller andra.

Kommentera

