Vita hortensior och gröna balkongväxter

 

Är det någon utav er som kan svara på hur min numera gröna Hortensia kan bli vit igen? Hade jag önskat en grön växt hade jag köpt en sådan, nu ville jag ha vita blommor och är därför inte så förtjust i den numera gröna färgen. MEN den mindre blomman är fortfarande vit!?

Medan vi pratar blommor kan jag passa på att fråga om lämpliga balkongväxter som tål stark eftermiddagssol, tips? Hur planerar ni att ha de på er balkong/uteplats?

 

DSC_0392DSC_0393

7 reaktioner på ”Vita hortensior och gröna balkongväxter

  1. Hmm dålig på blommor! jag kör pelargoner med nått blått emellan, men vi har inte stark sol… bara på kvällen.. men då är den ju inte stark..
    Tack för ditt fina lycka till!

  2. Ja, jag är då verkligen inte rätt person att be om blområd. Vi har morgonsol på vår balkong, tror visserligen inte det spelar någon större roll. Det mesta ger upp och dör här ändå 🙂 Det enda jag kan få att leva är gröna växter typ svärmorstunga och små palmer…

  3. Hallå där! Här kanske jag kan komma med lite tips och råd 🙂
    Hortensian kan byta färg beroende på vilket ph-värde jorden har. Till exempel kan en rosa hortensia lätt bli blå eller tvärt om, även om det verkar konstigt. Det finns speciellt hortensiajord, men även ”näring” som reglerar ph-värdet. Det kan även ha med vattning och placering att göra, men gå till en blomsteraffär eller snarare ett gardencenter (större utbud på sådana produkter). Kan även fungera med kalk, fast det används nog mest i trädgårdar.
    Lycka till 🙂

    Hälsningar Sofie
    P.S. Den gröna färgen är också fin 😉

Kommentera

